De geestige opera van Mozart, die zich afspeelt in een Turkse harem, ging in 1782 in première in Wenen. In die tijd was er sprake van een ware Turkomanie. Europeanen waren in de ban van het exotische Midden-Oosten. Wenen stond vol koffiehuizen, traditionele Turkse kleding beïnvloedde Europese mode, maar ook in de kunst en muziek was ‘à la Turque’ bijzonder modieus. Ook Mozart ging mee in deze rage. Mozart’s ‘Rondo a la Turca’ of Turkse Mars is misschien wel een van de bekendste pianostukken ooit! De grote Europese liefde voor het Turkse stond tegelijkertijd bol van de vooroordelen, zo ook Entführung aus dem Serail (ontvoering uit de harem). Het originele verhaal speelt zich af aan de Turkse kust van de 16de eeuw in de harem van Pasja Selim.
De uitvoering op Slot Zuylen behoudt de prachtige muziek, maar brengt het verhaal naar het heden. Want zijn wij eigenlijk die vooroordelen van de 18de-eeuwse Europeaan wel voorbij? In een moderne adaptatie van ongeveer een uur wordt de objectiviteit van de aanschouwer behoorlijk op de proef gesteld. Zijn we werkelijk zo onbevooroordeeld? Wie is er nou eigenlijk de boosdoener?
Als de steenrijke Turkse Pasja Selim een bouwvallig kasteel aan de Vecht koopt dat hij in ere wil herstellen, zijn de keurige bewoners van de nabijgelegen buitenplaatsen bepaald niet blij. Al snel trekt Selim de aandacht van de knappe Konstanze en haar vrienden, het stel Blonde en Pedrillo. Zijn ze oprecht geïnteresseerd in Selim of zijn het gewoon golddiggers? De goede Selim valt voor de knappe Konstanze, maar hij lijkt te worden bespeeld! De trouwe vriend van Selim, Osmin, ziet het voor zijn ogen gebeuren en vertrouwt het drietal voor geen meter. Hij besluit ze niet zomaar te laten gaan. Dan verschijnt de jonker Belmonte ten tonele. Hij belooft als aannemer gouden bergen aan Selim, maar is hij uit op een mooie klus of is het hem om iets anders te doen?
In het stuk is een grote rol weggelegd voor het kasteel dat Selim koopt. Slot Zuylen figureert als het fictieve kasteel waar het verhaal zich afspeelt. De voorstellingen worden in de open lucht op het voorplein van het slot gespeeld. Gelukkig is het kasteel niet zo bouwvallig als de voorstelling doet vermoeden, maar wél wordt er in de zomer gewerkt aan de gevels van het kasteel. Een passender decor is niet voor te stellen.
U wordt met een glas champagne ontvangen door de directeur, vanaf een half uur voor de start van de voorstelling. Na afloop verplaatst het feest zich naar het kasteelterras, waar een geheel georganiseerde borrel wordt georganiseerd. Om het éxtra feestelijk te maken hanteren we een Black Tie dresscode.
Jeroen Sarpahti – Regie / Piano
Melissa van Voorst – Sopraan (Konstanze)
Milan de Korte – Tenor (Pedrillo)
Elles Venhuizen – Sporan (Blonde)
Thomas de Bruijn – Tenor (Belmonte)
Sven Weyens – Bas-bariton (Osmin)